perjantai 21. huhtikuuta 2017

Kompastelua somessa – Case: Satu Taavitsainen

Pääsiäisen aikaan Kittilässä sukuloimassa ollut kansanedustaja Satu Taavitsainen (sd) aiheutti massiivisen somekeskustelun pukemalla päälleen Enontekiön saamenpuvuksi väittämänsä vaatteen ja postaamallaan siitä kuvan Instagram-tililleen. Seurannutta monivihahteista keskustelua on vaikea referoida, mutta olen koonnut nopean katsauksen muutamista sen erikoisimmista piirteistä. 




17. huhtikuuta

Valistunut somekansa huomasi nopeasti, ettei kyseessä ole Taavitsaisen väittämä Enontekiön puku, sillä kyseessä oli selkeästi feikkiversio. Taavitsainen ei saamastaan kritiikistä piitannut tai anteeksi pyydellyt. Sen sijaan hän yritti kääntää keskustelun työllisyyteen ja julkisten palveluiden tilaan. Retorinen keino ei kuitenkaan aivan onnistunut, sillä sumutus huomattiin nopeasti. 



Tässä vaiheessa Taavitsainen pitäytyi vielä kunnioitusteemassaan.


18. huhtikuuta

Yhdessä yössä kansanedustaja oli oppinut uusia termejä ja retoriikkaa, joita hän ei keskustelun alkumetreillä harrastanut vielä laisinkaan. Twiitteihin ilmestyivät "metsäsaamelaiset" ja "eliittisaamelaiset". Alkoi kiivas erottelu, jota hän ei vielä edellisenä päivänä ymmärtänyt laisinkaan. 



Rakentavan otteen sijaan Taavitsainen keksi mitä ihmeellisempiä vastaväitteitä kritiikin esittäjille. Hän ilmoitti olevansa sukua suurnoita Torajaiselle, mikä emeritusprofessori Pekka Sammallahden mukaan on luultavammin pelkkää legendaa. Taavitsainen myös totesi, että hänellä on oikeus kantaa kyseistä Enontekiön saamenpukua muistuttavaa vaatetta, sillä hänellä on metsäsaamelaisia juuria. Vaikka kiistanalaisia metsäsaamelaisjuuria olisikin, ne eivät liity Enontekiön saamenpukuun yhtään mitenkään. Pohjoisen kulttuurioloja huonosti tunteville vertaisin Taavitsaisen tempausta tilanteeseen, jossa jenkkisenaattori muinaiskelttiläisiin juuriinsa vedoten pukeutuisi minihameeseen, väittäisi sitä kiltiksi ja alkaisi soittaa säkkipilliä satuillen olevansa itse velho Merlinin jälkeläinen. Järkevää? No ei todellakaan. 

Keskustelun alussa Taavitsainen ilmoitti pukeutuvansa vaatteeseen, koska hän kunnioittaa saamelaisia. Kun debattia oli käyty tovi, oli kanta vaihtunut. Tukea saamelaisille ei häneltä tämän perusteella ollut luvassa nyt tai jatkossa. Puolueensa syrjintävapaaseen linjaan sitoutuneelta kansanedustajalta tällainen ulostulo oli vertaansa vailla.



19. huhtikuuta

Myöhemmin Taavitsaisen foorumi vaihtui Twitteristä Facebookiin, jossa hän alkoi puskea omaa saamelaisvastaista agendaansa läpi disinformaatiolla, jolla ei ole mitään tekemistä todellisten tapahtumien kanssa. 


Toisin kuin Taavitsainen kirjoitti saamelaisten elinoloihin vaikutti ratkaisevasti 1852 rajasulku, jonka myötä vuotuiskiertoon perustuvasta elämäntavasta piti luopua. Raja esti vapaan liikkumisen poroelon kanssa, minkä vuoksi moni pohjoissaamelainen joutui valitsemaan kotimaansa. Tuolloin Suomi-nimistä valtiota ei vielä ollut. Myös Norjan itsenäistyminen odotti vielä aikaansa. 

20. huhtikuuta 

Kun asiantuntijoiden esittämät faktat eivät edelleenkään mahtuneet Taavitsaisen maailmankuvaan, hän päätti uhriutua täydellisesti. Sitä seurasi syyllistäminen keskusteluun aktiivisesti osallistunutta ja lehtien palstoillakin mainittua Pirita Näkkäläjärveä syrjinnästä.


Tässä vaiheessa olisin viimeistään ollut varovaisempi. Näkkäläjärvellä ei ole lapsia, joten syyllistäminen syntymäpäiväjuhlista osoittaa täydellistä harkinnanpuutetta. Sitten alkoi puhe viharikoksista.


Myös puolueorganisaatio koki tässä vaiheessa keskustelua, että ulostulo on tarpeen. 



Lopuksi todettakoon, että se mikä on laillista, ei välttämättä ole hyvien tapojen mukaista. Kuka tahansa voi pukea päälleen mitä tahtoo. Kuka tahansa voi myös kaivella nenäänsä ja syödä omat eritteensä julkisesti. Hyvät tavat on tärkeä muistaa, vaikkei niitä lakikirjoissa olekaan lueteltu – varsinkin kansanedustajalla. 

Saamelaiskulttuurin hyväksikäyttö ei ole Taavitsaisella jäänyt pelkästään tähän kertaan, sillä hän on kampanjoinut feikkitamineissa jo vuonna 2015.




9 kommenttia:

  1. Oletpa hyvin löytänyt olennaiset asiat, os. juonen käänteet koko prosessista. Hieno analyysi! Ps. Ei uskoisi todeksi, jos ei olisi itse seurannut.

    VastaaPoista
  2. Häpeä Satu Taavitsainen, itse olen syntynyt Lapissa mutten koskaan laittaisi saamenpukua päälleni koska olen lappilainen en saamelainen. Aina voin laittaa peräpohjolan kansallispuvun päälle jos haluan

    VastaaPoista
  3. Suomi 100 vuotta ja kansanedusta ei ole mitään oppinut toisen kulttuurin tapojen kunnioittamisesta. Mietin millainen olisi Suomi 100-vuotta -teatteriesitys tästä vinkkelistä. Itsenäisyyttä ja toisten "kunnioittamista" sadan vuoden ajalta.On niin vaikeaa myöntää tehneensä väärin. Kaikilta muilta voi pyytää anteeksi paitsi saamelaisilta?

    VastaaPoista
  4. Suomi 100 vuotta ja kansanedusta ei ole mitään oppinut toisen kulttuurin tapojen kunnioittamisesta. Mietin millainen olisi Suomi 100-vuotta -teatteriesitys tästä vinkkelistä. Itsenäisyyttä ja toisten "kunnioittamista" sadan vuoden ajalta.On niin vaikeaa myöntää tehneensä väärin. Kaikilta muilta voi pyytää anteeksi paitsi saamelaisilta?

    VastaaPoista
  5. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  6. Ei porosaamelaisella ole valtaa määritellä muita, kuin porosaamelaisia, koska metsäsaamelaisten kulttuuri ja moraali ovat erilaiset, sillä metsäsaamelainen nauraa, kun sanot häntä tyhmäksi, mutta suuttuu, jos sanot häntä varkaaksi, kun taasen porosaamelainen nauraa, kun sanot häntä varkaaksi, mutta suuttuu kun sanot häntä tyhmäksi.

    Metsäsaamelaiselle mikään luonnossa ei ole uhka elinkeinolle, vaan mahdollisuus, sillä suhde saamelaisuuteen perustuu monisukupolviseen ja ylimuistoiseen suhteeseen maahan ja luontoon.
    Eivät metsasaamelaiset ole mihinkään kadonneet, vaan mukautuneet, eivät omasta tahdostaan, vaan pakon edessä, koska suhdetta maahan ja luontoon, ei ole haluttu menettää mistään hinnasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, tällaiset romantisoidut mielikuvat ja tarinat kantavat tätä metsäsaamelaista disinformaatiota. Täytyy nyt kuitenkin muistaa, että nuo tarinat on roskaa. Metsäsaamelaisuudesta puhuvat eivät yleensä tiedä perusasioita saamelaisista. Tätä osoittavat mm. luulot siitä, että saamelaiskäräjien vaaliluettelon äänioikeutetut ovat nk. porosaamelaisia.

      Poista
  7. Hyvät pointit kansanedustajan argumentoinnista ja vastaa pitkälti omia havaintojani! Tuo metsäsaamelainen disinformaatio astui kehiin toisena päivänä, jolloin vihaisuus lisääntyi entisestään. Selvästi kansanedustajaa on "valistettu".

    VastaaPoista
  8. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista